Julkaistu 08.06.2022 YKS puolustaa tavallista elämää Yksilökeskeinen työskentely eli YKS on oman työotteemme kehittämistä niin, että osaamme perustella toimintaamme asiakkaan kanssa hänen omilla haluillaan, tarpeillaan tai toiveillaan. Se ei ole projekti, joka alkaa nyt ja loppuu joskus. YKS on asiakkaille tärkeiden asioiden tunnistamista ja huomioimista arjessa – joka työvuoro vaikutamme asiakkaiden elämänlaatuun. Teksti: Kati Ranta KTO:ssa on viimeiset 2,5 vuotta järjestelmällisesti perehdytetty, koulutettu ja kerrattu yksilökeskeistä työskentelyä sekä työstetty yksilökeskeistä työotetta. YKS on asioiden tarkastelua asiakkaan näkökulmasta ja sitoutumista toimimaan hänen toivomallaan tavalla. Vammaissopimus ja valtakunnalliset laatukriteerit velvoittavat meitä toimimaan yksilökeskeisesti. Kyse ei siis ole valinnasta tai ohjeistuksesta, jonka voi jättää huomioimatta, tai korulauseista, jotka eivät merkitse mitään. YKS on asettumista toisen ihmisen asemaan: pitäisitkö itse siitä, että joku muu määrittelisi, miten sinun tärkeä asiasi toteutuu? Kerron usein esimerkin itselleni tärkeästä asiasta, lukemisesta. Jos joku sanoisi minulle, että saan lainata kirjastosta vain kolme kirjaa kerrallaan, en olisi tyytyväinen. Jos kirjastoon mentäisiin vasta, kun olen lukenut kaikki omissa hyllyissäni olevat kirjat, en pääsisi kirjastoon ehkä koskaan ja olisin onneton. Jos taas kirjakaupassa joku käskisi ostamaan jo lukemani kirjan sijaan uuden, minua ärsyttäisi. Lukemiseen liittyy paljon muitakin valintoja. Käytänkö verkkokirjaston varauspalvelua vai valitsenko kirjat hyllystä? Käynkö kirjastossa aukioloaikana vai omatoimiajalla? Lainaanko kovakantisia kirjoja vai pokkareita? Valintoja on paljon, ja osa niistä on tärkeitä, osa ehkä ei. Jos olisin toisen ihmisen avun ja tuen varassa, selvitettävää riittäisi! KTO:ssa on jo useita vuosia järjestetty säännöllisesti koulutuksia yksilökeskeisyydestä, ja viimeiset 2,5 vuotta täällä on järjestelmällisesti perehdytetty, koulutettu ja kerrattu yksilökeskeistä työskentelyä sekä työstetty yksilökeskeistä työotetta. Voimme kuitenkin edelleen kehittää osaamistamme, sillä tässä asiassa valmista ei tule koskaan. "YKS on asettumista toisen ihmisen asemaan: pitäisitkö itse siitä, että joku muu määrittelisi, miten sinun tärkeä asiasi toteutuu?" Tärkeiden asioiden toteuttamista YKS näkyy monin tavoin. Se on esimerkiksi sitä, että asiakas pääsee illalla suihkuun aamun sijaan, jos hän on tuonut esille, että se on hänelle tärkeää. YKSiä on myös se, että asiakkaan kanssa käydään pizzalla perjantaisin tai kirpparilla joka viikonloppu, jos se on hänelle tärkeää ja rahat riittävät. YKSiä on myös se, että asiakas voi halutessaan valita paikkansa ruokapöydästä niin, ettei kukaan kulje selän takaa tai että hän näkee ikkunasta ulos, ovelle tai keittiöön. Vuosia sitten seurasin sivusta, kun työntekijä ohjasi asiakasta ruokapöydässä tiettyyn paikkaan ja asiakas aktiivisesti pyrki siitä pois. Työntekijää turhautti, eikä asiakas osannut selittää tilannetta tai valita uutta paikkaa. Myöhemmin selvisi, että asiakas hakeutui itse istumaan paikalle, josta näki jääkaapin ovelle. Jääkaapissa oli hänen banaanijogurttinsa, jollaisen hän söi joka ilta. Kun yhdessä varmistettiin, että siellä se iltapalajogurtti taas odottaa, asiakas kykeni istumaan päivälliselle mille paikalle vain. Jos varmistus unohtui, asiakas ei voinut istua paikassa, josta ei nähnyt jääkaapille. YKSiä on tällaisten tilanteiden tunnistaminen sekä yhteisen toimintamallin luominen ja siihen sitoutuminen – esimerkiksi sinne jääkaappiin kurkataan aina ennen pöytään istumista. Ratkaisujen ja tiedon etsimistä YKS on keino tukea asiakkaan itsemääräämisoikeutta, mutta se ei tietenkään poista velvollisuuttamme tukea asiakasta päätöksenteossa. Tehtävämme on kertoa asiakkaan ymmärtämällä tavalla valintojen seurauksista, mutta emme voi tuputtaa omaa mielipidettämme. Asiakkaalla on oikeus tehdä joskus huonokin valinta. Välillä vaakakupissa on asiakkaan vapaus valita ja tehdä sekä hänen terveytensä ja turvallisuutensa. Silloin pyritään löytämään tasapaino. Mikä asiakkaalle itselleen on tärkeää, ja mikä on tärkeää hänen kannaltaan? Mitä asiakkaan tärkeän asian takana on? Miten varmistetaan asiakkaan terveys ja turvallisuus rajoittamatta hänen vapauttaan yhtään enempää kuin on pakko? YKS on ratkaisujen keksimistä myös silloin, kun asiakkaan tärkeän asian toteuttaminen tuntuu työntekijästä hankalalta. On toki järkevääkin pohtia, miten oma työ sujuu parhaalla mahdollisella tavalla, ja on inhimillistä sortua tarkastelemaan asiaa vain oman työvuoron sujuvuuden kannalta. YKSiä ei kuitenkaan aina ole se leppoisa työtehtävästä toiseen soljuva ilta. Me olemme töissä asiakkaita varten, ja siksi joudumme joskus tekemään työmme omasta näkökulmastamme vaikeimman kautta. Se on kuitenkin aina perusteltua ja tärkeää, jos silloin voimme huomioida asiakkaalle merkitykselliset asiat. Kun asiakkaiden tarpeet tyydyttyy, resurssia vapautuu. "Me olemme töissä asiakkaita varten, ja siksi joudumme joskus tekemään työmme omasta näkökulmastamme vaikeimman kautta." YKS on loputonta tiedonhankintaa ja tärkeimpien asioiden tunnistamista. Ratkaisuja pohditaan vasta sitten, kun asiakkaan oma ääni kuuluu sekä laadukasta tietoa on riittävästi ja olemme ymmärtäneet sitä oikein. KTO:ssa asiakkaidemme elämänlaadun kannalta tärkeimmät ja merkityksellisimmät asiat kirjataan YKS-suunnitelmaan, josta tavoitteet siirretään hoitotyön merkintöihin. Näin suunnitelma on mukana arjessa joka päivä ja tärkeät asiat tulevat huomioiduksi asiakkaan toivomalla tavalla. Kenenkään ei pidä joutua murehtimaan, kuka tulee iltaan tai viikonloppuna töihin, koska joku huomioi tärkeät asiat ja toinen ei. On tärkeää muistaa, että erityistä tukea tarvitsevan henkilön elämänlaatu on aina riippuvainen hänen ympärillään olevista ihmisistä – YKS puolustaa tavallista elämää.